Tiada Mesin ATM Di Negeri Sendiri


Biarpun kepadatan penduduk semakin meningkat di sekitar kawasan Selandar, tetapi penduduk masih menghadapi kekurangan kemudahan asas, khususnya bank.

Biarpun kawasan di sekitar pekan ini lengkap kemudahan lain seperti Klinik Kesihatan Selandar, dua sekolah rendah dan menengah di samping dua ins-titusi pengajian tinggi (IPT) termasuk sebuah sekolah berasrama penuh, namun ketiadaan sebuah bank ‘dikatakan menyeksa’ penduduk setempat.

Lebih memeritkan apabila penuntut IPT berhampiran turut menghadapi kesukaran sama dan kami semua terpaksa ke Bandar Baru Jasin sejauh kira-kira 15 kilometer yang mengambil sekurang-kurangnya 20 minit.

Kadangkala ada pula terpaksa ke pekan Alor Gajah yang terletak 21 kilometer dari Selandar hanya semata-mata untuk mengeluarkan wang simpanan atau sebagainya.

Kesannya juga dapat dilihat pada penuntut IPT yang sememangnya tidak mempunyai kenderaan dan mereka terpaksa menyewa teksi hanya semata-mata untuk ke Bandar Baru Jasin atau Pekan Alor Gajah untuk mengeluarkan wang bagi urusan seharian serta perbelanjaan masing-masing.

Keadaan bertambah sukar apabila kadangkala penduduk terdesak memerlukan wang pada waktu malam.

Keadaan bertambah sukar bagi penduduk di kawasan Batang Melaka sehingga mereka terpaksa ke Pekan Gemenceh, Negeri Sembilan untuk mencari mesin pengeluar automatik (ATM).

Dengan pembangunan yang pesat, kita merasakan adalah sesuatu yang penting kemudahan institusi perbankan ini di kawasan ini.

Apatah lagi Kerajaan Negeri kini pesat membangunkan pekan-pekan lama dalam projek pemulihan pekan-pekan kecil bersempena dengan Melaka Maju tahun ini.

0 comments:

Post a Comment