MTD Bukit Baru Edar Kuih Bulan


Bukit Baru, 21 September 2010 – Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka melalui Lujnah Perpaduan Nasional di bawah kepimpinan Ust. Khairul Che Salleh (gambar) berjaya menggerakkan seluruh tenaga pemuda negeri untuk turun bersama-sama Kepimpinan Pemuda Pakatan Rakyat bagi memperingati semangat ‘Perayaan Kuih Bulan’.

“Semangat ini adalah rentetan daripada Revolusi yang muncul ketika rakyat China Dinasti Ming yang bangkit untuk menggulingkan kezaliman dan penindasan yang dilakukan oleh Kerajaan Monggol terhadap orang cina. Semangat inilah yang menjadi aspirasi perjuang rakyat di Melaka khususnya untuk turun ke kawasan kejiranan di sekitar Melaka bagi menyedarkan tentang kezaliman Kerajaan Barisan Nasional dan memenangi hati rakyat untuk bersama-sama menggantikannya dengan Kerajaan Pakatan Rakyat yang sememangnya seiring dengan kehendak rakyat;” ujar Penyelia Majlis Tindakan DUN Bukit Baru, Cikgu Yusof Wahab.

Menurutnya lagi, Bertemakan ‘Rakyat Memimpin Perubahan’ dan berbekalkan 600 biji Kek Bulan, program yang melibatkan 6 DUN iaitu DUN Bukit Baru, DUN Serkam, Dun Merlimau, DUN Sg. Rambai, DUN Ayer Molek dan Dun Kuala Linggi ini telah berjaya merobohkan tembok pemisahan bangsa yang selama ini cuba dibina oleh Kerajaan UMNO Barisan Nasional yang cuba menjuzuk-juzukkan masyarakat mengikut bangsa.

“Kerjasama antara PAS, KeADILan dan DAP ini berjaya menunjukkan kemuafakatan yang terjalin didalam Pakatan Rakyat yang sememangnya wujud walaupun Pesta Tanglong @ Pesta Kuih Bulan ini lebih sinonim dengan masyarakat Tiong Hua,” kata Shamsul Iskandar Mat Akin selaku mantan Ketua AMK Pusat.

“Bentuk bulat pada Kuih Bulan melambangkan meja bulat yang sinonim dengan perbincangan untuk mendapatkan kata sepakat dalam membuat keputusan dan perkara yang sama perlu dibuat sekarang untuk kita bersama-sama meruntuhkan kezaliman Kerajaan Barisan Nasional”, ujar YB Khoo Poay Tiong ADUN Ayer Keroh yang turut serta dalam program tersebut.

Respon yang sangat positif diterima apabila salah seorang daripada penduduk setempat yang lebih selesa dikenali dengan panggilan David berasa terkejut apabila PAS yang selama ini dilihat ekstremis Islam mampu turun ke lapangan bersama masyarakat Tiong Hua yang majoritinya beragama Budha.

Turut sama dalam program tersebut adalah wakil dari Angkatan Muda Keadilan ialah mantan Ketua AMK Melaka sesi lalu ialah Hairiz Nordin, Farhan selaku Ketua AMK Cabang Bukit Katil serta beberapa pimpinan AMK yang lain.

PAS pula diwakili Exco Lajnah Kebajikan DPPNM, Shahril Azam, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Bukit Katil, Jauhar Md Dawi serta jawatankuasa Majlis Tindakan DUN (MTD) Bukit Baru manakala DAP diwakili oleh YB Khoo Paoy Tiong.

Disediakan oleh:
Mohamad Fathi Yusup
Setiausaha
Lajnah Perpaduan Nasional
Dewan Pemuda PAS Melaka

0 comments:

Post a Comment